יחד נגשים את השינוי בו רצית
אורית הראל

לפרטים:
052-2538315
03-9383815

הגוזלים פרחו מן הקן

הבית נעשה גדול עליכם, הגינה גדולה, למי יש כוח אליה?

המרתף שהיה פעם חדר משחקים רועש – שקט ומיותם, איש לא יורד אליו,

בקומת חדרים כבר מזמן  איש לא ישן.

או אולי זו הדירה הגדולה שחדריה הקטנים התרוקנו מדייריהם?

הנה מספר אפשרויות שכנראה שקלתם או שרצוי לשקול אם טרם עלו על דעתכם:

אפשרות אחת:

להישאר בבית הגדול, לסגור את קומת החדרים ולהכניס לשם עוזרת פעם בחצי שנה. להמשיך לשלם הון תועפות עבור ארנונה, גינון, מים לגינה הגדולה, ניקיון, תחזוקה שוטפת של בלאי ותיקונים שעולים לנו הרבה כסף וזמן. לקטר על המדרגות, ולעשות קומבינות כדי עלות לקומה שניה כמה שפחות פעמים ביום.

גם ההכנסות כבר לא מה שהיו פעם וכל הוצאה כבדה מבעבר.

אפשרות זו היא בבחינת "דחיית הקץ". הרי אם כבר שמתם לב לכל המוזכר לעיל, אתם ודאי יודעים שזה הזמן לקחת החלטה ולשנות על מנת להיטיב עם עצמכם.

אפשרות שניה:

לשפץ את הבית הגדול:

להעביר את חדר השינה לקומת הקרקע (אם הוא עדיין לא שם),

להגדיל את חדר ההורים ואת חדר האמבטיה שלו.

להגדיל את פינת האוכל שתוכל להכיל משפחה במגמת הרחבה, אולי גם לשפץ את המטבח.

אולי להפוך את הקומה השניה או את המרתף לדירות להשכרה אם התנאים מאפשרים מבחינת הרישוי, הגישה, המדרגות והכניסה. אולי אפשר להפוך אותם למקור להכנסה נוספת.

לשפץ את הדירה הגדולה: לבטל חדר/ים מיותר/ים, להגדיל את אזור האירוח לארוחות, להרחיב חדר שינה הורים וחדר אמבטיה. הזדמנות לארגן חדר לאורחים ונכדים, חדר למטפל/ת (שלא נדע) ואולי חדר עבודה אם נחוץ.

אפשרות זו כרוכה בהשקעה כספית לא קטנה ורצוי גם שתיעשה בליווי מקצועי. אם תארגנו לעצמכם יחידת דיור מניבה – הרווחתם. אם מדובר בדירה לשיפוץ, תרוויחו עוד מספר שנים טובות במקום ובסביבה שאתם אוהבים.

אפשרות שלישית:

להשכיר את הבית הגדול/הדירה הגדולה ולעבור לגור בדירה שכורה, עם מעלית, שמתאימה לצרכינו הנוכחיים. רצוי לא רחוק מהבית שעזבנו, כדי שנוכל להגיע אליו בקלות במקרה הצורך. אפשר גם להעביר לְחֶבְרַת ניהול / אדם אחר את האחריות לבית המושכר. (טיפול בקלקולים, קשר עם השוכר והשכרה חוזרת וכד').

אפשרות זו יכולה להתאים מאוד למי שמתקשה להתרגל לְרעיון הפרידה מהבית הגדול, כי חוששים למכור, כי השוק לא טוב מספיק, וזקוקים לתקופת ביניים כדי להתרגל לרעיון המגורים בדירה קטנה יותר לפני שעושים החלטות הרות גורל.

אפשרות רביעית:

למכור את הבית/הדירה הגדולה ולעבור לדירה קטנה יותר, חדשה או מיד שניה, עם מעלית כמובן. יש להניח שיישאר כסף לשיפוץ (לדירה יד שניה) או לשידרוג (דירת קבלן) כדי להתאים אותה לצרכים העכשוויים.

אפשרות זו לא תשאיר אתכם עם הון גדול (אולי אפילו תזדקקו להלוואה נוספת), אך תמצאו עצמכם לוקחים החלטות תכנוניות ללא אילוצים ושיקולים זרים ותעברו לדירה מתאימה למידותיכם הנוכחיות.

אפשרות חמישית:

למכור את הבית/הדירה הגדולה ולעבור לדירה קטנה בדיור מוגן.

בבקשה לא לבטל מיד את האפשרות הזו.

גיל הדיירים בדיור מוגן הולך ויורד. נתקלתי ב"צעירים" בני 60 וקצת, שהחליטו לאחר צאת הילדים מהבית, שלא יעברו יותר דירות בחייהם וכי המעבר הזה יהיה האחרון. ולא בִּכְדִי: הדירות, תנאי החיים, מגוון השירותים והיצע הפעילויות שיש בדיור מוגן, הם כאלה שכדאי להגיע לשם בגיל בו אפשר ליהנות מכל הטוב הזה. יותר הנאה – פחות עבודה, יותר חגיגות – פחות טרדות.

סיור לא מחייב בכמה מכפרי הדיור המוגן החדשים, ישאיר אתכם פעורי פה.

זו החלטה אמיצה שאינה נהנית עדיין מפופולאריות רבה ותגרום להרמת גבה אצל החברים וקרובי המשפחה. אבל תחשבו על זה.

לסיכום:

כפי שראיתם, יש מספר חלופות.

לכל אחד ואחת, או לכל זוג הפתרון המתאים לו.

יש לשקול עוד מספר דברים, כמו הקירבה לילדים ולנכדים, לחברים, למרכז העיר, לשירותים קהילתיים, נגישות לתחבורה ציבורית למקרה שאי אפשר יהיה לנהוג או להחזיק רכב,  ועוד.

גם לשיקול הכספי כמובן מקום מכריע.

אפשר גם להיעזר באדריכל/ית פנים אם אתם זקוקים להערכה לגבי עלויות שיפוץ או מעבר לדירה חדשה, כדי לקבל תמונה שלמה של העלויות הצפויות לכם.

נסו לערוך טבלה עם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות הללו ואז, ייתכן ותגיעו ביתר קלות לאפשרות הנכונה ביותר עבורכם.

מאמרים נוספים

לקוחות מספרים

דילוג לתוכן